سفارش تبلیغ
صبا ویژن
از فضل دانشت آن است که دانشت را کم انگاری. [امام علی علیه السلام]
معراج انسانیت

 

 

بسم الله الرحمن الرحیم

میلاد مهدی مبارک

 

 

 

 

 

فضائل پنج تن علیهم السلام در صحاح ششگانه اهل سنت    ج‏4    345    باب سوم مهدى(عج) از اهل بیت پیغمبر صلى الله علیه و آله و از فرزندان فاطمه علیها السلام و از صلب حسین علیه السلام است .....  ص : 338

(2) [صحیح ترمذى 2/ 36] در باب احادیثى که درباره امام مهدى (عج) رسیده است، به سند خود، از «عاصم بن بهدله» از «زرّ» از «عبد الله» روایت کرده است که رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله فرمود: دنیا به پایان نمى‏رسد مگر اینکه مردى از خاندانم که همنام من است، ریاست تامّه عرب را بر عهده مى‏گیرد.

 «ترمذى» در همان باب، این حدیث را از حضرت على علیه السلام، «ابو سعید»، «ام سلمه» و «ابو هریره» نقل کرده است.

 (3) مؤلف گوید: «ترمذى» حدیث مذکور را به طریق دیگرى آورده است که رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله فرمود: مردى از خاندانم که همنام من است، امور عرب را به عهده مى‏گیرد. در این روایت بجاى «یملک»، «یلى»، آمده است.

 (4) از «عاصم» نقل مى‏کند که «ابو صالح» از «ابو هریره» روایت کرده است که اگر از عمر جهان، حتّى بیش از یک روز نمانده باشد، خداى تعالى همان یک روز

                        فضائل پنج تن علیهم السلام در صحاح ششگانه اهل سنت، ج‏4، ص: 334

را چنان طولانى مى‏سازد، تا مهدى (عج) ظهور کند و امور عالم را عهده‏دار گردد.

 «ابو داود» این حدیث را در کتاب «صحیح» در بخش احوال مهدى (عج)، مجلد بیست و هفت، و «ابو نعیم» در [حلیة 5/ 75]

 (1) و «احمد بن حنبل» در [مسند 1/ 376] آورده‏اند. و «احمد حنبل» مى‏گوید: رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله فرمود: قیامت برپا نمى‏شود مگر آنگاه که مردى از خاندانم که همنام من است ظهور کند و در صفحه 376 گفته است: روزها به شب نمى‏رسد و روزگار منقضى نمى‏شود مگر آنگاه که مردى از خاندان رسول اکرم صلّى اللّه علیه و آله امور عرب را به عهده بگیرد. و در صفحات 377 و 430 و 448 همین روایت را متعرض است و «خطیب بغدادى» در [تاریخ بغداد 4/ 388] به نقل این حدیث پرداخته است.

 (2) [کنز العمال 7/ 188] چنین آورده است که رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله مى‏فرمود:

مردى از خاندانم که همنام من و در اخلاق و رفتار مثل من است، ظهور مى‏کند و دنیا را پر از عدل و داد مى‏کنند، در حالیکه لبریز از ظلم و جور شده است.

 «طبرانى» این حدیث را ذکر کرده است.

 (3) [ذخائر العقبى ص 136] به سند خود، از «حذیفه» روایت دارد که رسول اکرم صلّى اللّه علیه و آله فرمود: اگر از عمر دنیا، جز یک روز باقى نماند، خداى تعالى همان یک روز را آنچنان طولانى مى‏سازد، تا مردى از فرزندانم که همنام من است ظهور نماید. «سلمان» که حضور داشت، پرسید: حضرت مهدى از صلب کدامیک از فرزندان شماست؟ رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله دست بر پشت حسین علیه السلام نواخت و فرمود:

از صلب این فرزندم.



غلامرضازاهدی تبار ::: شنبه 87/5/26::: ساعت 7:34 عصر


لیست کل یادداشت های این وبلاگ

>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 3
بازدید دیروز: 0
کل بازدید :2676

>> درباره خودم <<
معراج انسانیت
غلامرضازاهدی تبار
دین راهی است برای سبک بال بودن انسان است تابتواند درآسمان فضیلت پروازکند پس باید جامعه را با دین آشنا نمود تا بافضیلت آشنا شود

>>لوگوی وبلاگ من<<
معراج انسانیت

>>اشتراک در خبرنامه<<
 

>>طراح قالب<<